Wyjaśnienie pojęć

NEDC to stara metoda pomiaru i cykl testowy, z którego wszyscy producenci samochodów korzystali w przeszłości do wskazywania zużycia i emisji CO2. Była to bardzo optymistyczna metoda pomiaru i zdecydowana większość uważała, że ​​liczby te nie odpowiadają rzeczywistości.

WLTP zapewnia dokładniejszy obraz. Nowa metoda pomiaru WLTP jest znacznie bardziej realistyczna i dokładna, a użytkownicy samochodów elektrycznych często zgłaszają w praktyce lepszy zasięg niż podana wartość WLTP.

WLTP jest zatem bardziej realistyczny niż NEDC. Całkiem proste, jednak wciąż jest kilka elementów do rozważenia. Cykl WLTP ponownie składa się z kilku różnych testów. Niektóre z nich nie pasują idealnie do warunków polskich. Ważną kwestią jest tutaj na przykład to, że cykl jazdy w WLTP mieszany, który jest szeroko stosowany  w marketingu, obejmuje również jazdę z prędkością do 130 km/h, co nie jest dozwolone na wszystkich drogach. Cykl WLTP mieszany/miejski to kolejny wariant, który z doświadczenia jest bardziej zgodny z normalnym wzorcem użytkowania. Na naszej stronie podano obie wartości zakresu, zarówno mieszanego, jak i mieszanego/miejskiego.

Przetestuj zasięg samodzielnie

Zasięg wybranego samochodu elektrycznego nie zawsze odpowiada podanemu zasięgowi WLTP. Jest to ściśle związane z indywidualnym wzorcem i stylem jazdy. Każdy, kto zasadniczo używa samochodu na krótkich miejskich dystansach, najczęściej stwierdzi, że zasięg w codziennym użytkowaniu jest znacznie powyżej tego, co zostało powiedziane. Właściciele samochodów, którzy często jeżdżą autostradą z dużą prędkością, często doświadczają czegoś przeciwnego – że zasięg jest krótszy niż podano. Odpowiedź na to pytanie można znaleźć tylko poprzez przetestowanie zasięgu w stosunku do własnego wzorca jazdy i sprawdzenie, jak daleko można jechać, zanim samochód elektryczny zostanie ponownie naładowany.

Znacznie niższe koszty utrzymania samochodu

Idealnym punktem wyjścia dla przyszłego nabywcy samochodu elektrycznego jest zatem schemat jazdy, który odpowiada średniej  – do 80 – 100 kilometrów dziennie. Dzięki dobrej domowej ładowarce ściennej w garażu masz pewność w pełni naładowanego samochodu każdego ranka i bezkonkurencyjnej ekonomii eksploatacji! Jeśli jeździsz głównie na energii elektrycznej uzyskanej z domowej ładowarki, koszt za kilometr przejechany na energię będzie ułamkiem równoważnego przebiegu z paliwami kopalnymi. Obliczenia pokazują również, że całkowite koszty utrzymania samochodu rocznie są znacznie niższe w przypadku samochodu elektrycznego niż w przypadku samochodu napędzanego spalinowo.

Czynniki zewnętrzne

Należy mieć świadomość, że na zużycie energii przez samochód elektryczny ma wpływ wiele czynników zewnętrznych. Niektóre z nich są dobrze znane, bez względu na układ napędowy samochodu. Pierwszy to styl jazdy. Również w przypadku samochodu elektrycznego ważne jest, aby jeździć płynnie i dalekowzrocznie oraz unikać szybkich przyspieszeń i odpowiednio mocnych hamowań. Tak gwałtownie rośnie zużycie. Spójne dla wszystkich typów aut jest to, że waga samochodu wpływa na zużycie paliwa – im cięższy ładunek, tym droższe będzie prowadzenie. W ten sam sposób zużycie będzie wyższe w przypadku samochodów wysokich i odpowiednio niższe w przypadku niskich samochodów o aerodynamicznej konstrukcji.

Oczywiście większa prędkość kosztuje więcej, a przy prędkości powyżej 100 km/h  można zauważyć, że zasięg w samochodzie elektrycznym stosunkowo szybko maleje w dół na długich, stromych podjazdach. Przy prędkości do 80 km / h, zużycie znacznie się zmniejszy. Na podobnych zjazdach można cieszyć się tym, że zasięgi faktycznie się zwiększają – auto ładuje się nawet, gdy zjeżdża z górki. Regeneracja mocy następuje również podczas hamowania i dodatkowo przyczynia się do nieznacznego wydłużenia zasięgu.

Opony

Opony samochodu mają duży wpływ na zasięg, jaki samochód osiągnie. Opona o wysokim oporze toczenia szybko wykrada kilometry z zasięgu. Opona, która łatwo się toczy, zużywa mniej energii.

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest ważnym czynnikiem zmniejszającym opory toczenia opon. Wiele osób jeździ ze zbyt małą ilością powietrza w oponach, a zwłaszcza w chłodne dni ciśnienie w oponach spada, przez co wzrastają opory toczenia – a co za tym idzie zasięg jest krótszy. Dlatego należy stale sprawdzać, czy opony mają wystarczające ciśnienie.

Wybór opon ma również wpływ na zasięg. Na przykład opony bezkolcowe zapewniają niższy opór toczenia niż opony z kolcami, a opony letnie toczą się łatwiej niż opony zimowe. To jeden z powodów, dla których często doświadczasz różnych zasięgów o różnych porach roku.