Wszechstronny pojazd z napędem na cztery koła, dużą ładownością i możliwością holowania przyczepy o masie do 3,5 tony Dwa silniki o łącznej mocy systemowej 442 KM i akumulator o pojemności 102 kWh Wysoki poziom komfortu dzięki bogatemu wyposażeniu i zaawansowanej technologii

Najnowszy elektryczny pickup marki Maxus – eTERRON 9 to zapowiedź nowej ery dla tego producenta. To pierwszy w pełni elektryczny samochód z takim nadwoziem i napędem na cztery koła dostępny w Europie. Auto świętuje swoją premierę podczas salonu IAA Transportation w Hanowerze (16-22 września). Wszechstronny pojazd ustanawia nowe standardy w swoim segmencie – imponuje ładownością i możliwością holowania przyczepy do 3,5 tony oraz bardzo wysokim poziomem komfortu.

Nowy eTERRON 9 to początek kompleksowej ofensywy modelowej: w ciągu najbliższych kilku lat marka Maxus, należąca do Grupy SAIC, wprowadzi na rynek europejski wiele nowych pojazdów, które odgrywają ważną rolę w globalnej strategii rozwoju firmy. Nacisk jest położony na zrównoważoną i lokalnie bezemisyjną mobilność.

„Europa jest bardzo ważnym rynkiem dla marki Maxus i Grupy SAIC. Po udanym starcie w Skandynawii – jednym z najbardziej wymagających regionów na świecie, teraz przechodzimy do ofensywy. Chcemy rozszerzyć naszą pionierską rolę w zakresie zrównoważonej i bezemisyjnej mobilności na Starym Kontynencie o kolejne nowe modele” – mówi Utz Rachner, odpowiedzialny za markę Maxus w Niemczech. „eTERRON 9 – nasz nowy pick-up, który świętuje swoją premierę w Hanowerze, jest pierwszym modelem z tej ofensywy produktowej” – dodaje Rachner.

Mocne silniki

Za napęd modelu eTERRON 9 odpowiadają dwa silniki elektryczne: rozwijają one moc 170 KM przy przedniej i 272 KM przy tylnej osi, co daje imponującą moc systemową – 442 KM. W efekcie auto ma świetne przyspieszenie, a napęd na wszystkie koła zapewnia doskonałą trakcję na drodze i dobre własności terenowe.

System napędu na cztery koła (All-Terrain System) ma sześć wstępnie ustawionych trybów jazdy, od standardowego po ułatwiające jazdę przez błoto i piasek. Ponadto można indywidualnie skonfigurować tryb zdefiniowany przez użytkownika, aby dostosować pracę układu kierowniczego, moc silnika i reakcję systemu kontroli stabilności, a także odzyskiwanie energii i wysokość pneumatycznego zawieszenia do własnych preferencji. Możliwych jest ponad 400 różnych kombinacji.

Akumulator o dużej pojemności

Energię do zasilania dwóch silników elektrycznych dostarcza akumulator o pojemności 102 kWh. Na stacjach szybkiego ładowania można do doładować od 20 do 80 procent w ciągu 40 minut (mocą do 115 kW). Akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy jest umieszczony w dziewięciokomorowej ramie ochronnej o kompaktowych rozmiarach, która rozkłada siły poziomo i pionowo – podobnie jak w grze Tetris. Dzięki temu konstrukcja jest bardzo bezpieczna. Nowością jest 9-kanałowy system wentylacji, który pozwala utrzymać temperaturę akumulatora w optymalnym zakresie, dzięki czemu jego wydajność jest zmaksymalizowana. W połączeniu ze skutecznym systemem odzyskiwania energii poprawia to zasięg w zimie o 18 procent w porównaniu do konwencjonalnych rozwiązań. Zasięg Maxusa eTERRON 9 na jednym ładowaniu akumulatora wynosi do 430 km (wg WLTP w cyklu mieszanym).

Uniwersalność

Dzięki należącej do wyposażenia standardowego funkcji „Vehicle to Load” (V2L), można korzystać z samochodu niczym z mobilnego power banku: energia z akumulatora trakcyjnego pozwala zasilać urządzenia zewnętrzne. Poza gniazdkami pod przednią maską i na skrzyni ładunkowej, do których można podłączyć urządzenia o mocy do 2,2 kW, samochód wyposażono także w gniazdo 6,6 kW, które jest przystosowane do zasilania np. elektronarzędzi, lodówek na kempingu czy ładowania rowerów elektrycznych.

Większa ładowność dzięki dopracowanej konstrukcji

Auto zbudowano zgodnie z językiem projektowania „New Electrified Mecha” – charakteryzuje się on szerokim wykorzystaniem kształtów geometrycznych i prostych linii. Nowy model ma długość 5,5 m, a jego ładowność wynosi 620 kg. Dzięki odsuwanej tylnej ścianie w kabinie pasażerskiej można przewozić przedmioty o długości do 2,4 m. Oznacza to, że eTERRON 9 świetnie sprawdzi się w roli samochodu rekreacyjnego, zmieści np. deskę surfingową, narty, a także materiały budowlane czy sprzęt ogrodniczy.

Dodatkową zaletą jest umieszczony pod przednią pokrywą 236-litrowy bagażnik, zwany frunk, w którym bagaże nie są narażone np. na deszcz. Pomieści on bez problemu np. sprzęt biwakowy wraz z grillem. Bardzo ważną zaletą eTERRONa 9 jest możliwość holowania przyczepy o masie do 3,5 tony – to najlepszy wynik wśród elektrycznych pickupów w tym segmencie rynku.

Bogate wyposażenie i zaawansowane funkcje

Maxus nie uznaje kompromisów, jeśli chodzi o wyposażenie i funkcje: odpowiednią atmosferę we wnętrzu zapewni wysokiej jakości skóra, a elektrycznie regulowany w ośmiu kierunkach fotel kierowcy zapewnia mu wyjątkowy komfort także dzięki funkcji wentylacji i masażu. Oba przednie fotele można złożyć w prosty sposób, tworząc niemal płaską przestrzeń do spania o długości 170 cm. Podczas codziennego użytkowania z pewnością przyda się 20 schowków rozmieszczonych w całym pojeździe. Przednią pokrywę i tylną klapę można otwierać elektrycznie.

Wysoki komfort i poziom bezpieczeństwa

Wielowahaczowe, pneumatyczne zawieszenie eTERRONa 9, które dostosowuje wysokość do prędkości jazdy było do tej pory zarezerwowane dla samochodów osobowych i to wyższych segmentów. Dzięki temu znacząco zredukowane są przechyły nadwozia na zakrętach. Zależnie od ustawionej wysokości zawieszenia zmienia się także współczynnik oporu powietrza, a tym samym zasięg. W trybie Easy Load przestrzeń ładunkową można obniżyć dodatkowo o 60 milimetrów, co ułatwia załadunek i rozładunek.

Maxus eTERRON 9 ma nadwozie typu semi-monocoque, które łączy w sobie zalety konstrukcji samonośnej i opartej na ramie. Takie rozwiązanie gwarantuje bardzo dobre właściwości jezdne i komfort. Duży udział (73 procent) ultrawytrzymałej stali, którą zastosowano również w słupkach A, B i C zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Producent spodziewa się maksymalnej noty pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym niezależnej organizacji Euro NCAP. Do standardowego wyposażenia nowego pickupa Maxusa należą liczne systemy wspomagające kierowcę – wśród nich są system hamowania awaryjnego i ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

O odpowiednią widoczność dbają reflektory, których zasięg wynosi nawet ponad 400 m. Z kolei ich nietypowy kształt sprawia, że eTERRON 9 jest doskonale rozpoznawalny także w nocy.

Dodatkowe informacje na temat nowego pickupa, w tym ceny, szczegóły dotyczące daty wprowadzenia do sprzedaży na poszczególnych rynkach będą ogłoszone wkrótce.

Maxus eTERRON 9 pojawi się w sprzedaży na początku 2025 roku.

 

Zdjęcia modelu eTERRON 9, kliknij tutaj.


O firmie SAIC:

SAIC jest jednym z największych światowych producentów pojazdów użytkowych, o silnej pozycji w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki zaangażowaniu w innowacje, dbałość o jakość i zadowolenie klientów, SAIC ugruntował swoją pozycję lidera na rynku. SAIC Motor – Shanghai Automotive Industry Corporation – jest producentem samochodów osobowych i dostawczych SAIC Maxus i jest największym notowanym na giełdzie chińskim producentem samochodów. W 2021 r. firma tylko w Chinach sprzedała aż 5,8 mln pojazdów, a w ostatnich latach systematycznie odnotowuje duże wzrosty. Założona w 1958 roku firma ewoluowała od tradycyjnego przedsiębiorstwa przemysłowego do globalnego dostawcy samochodów i usług mobilności. SAIC Motors jest siódmym co do wielkości producentem samochodów na świecie, jest firmą wybiegającą w przyszłość, koncentrującą się na rozwoju i innowacjach. Firma SAIC Maxus została założona w 2011 roku, a od 2018 roku za pośrednictwem importera, spółki Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap (RSA) jest obecna na rynkach skandynawskich. Od tego czasu odnosi sukcesy w krajach nordyckich i jest jedną z najlepiej sprzedających się marek samochodów elektrycznych w tym regionie. Obecnie RSA jest importerem Maxusa w Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii, Polsce, Islandii, Niemczech, na Wyspach Owczych i Grenlandii.